måndag 22 mars 2010

Medverkar i P1- morgon

Uppdatering: Nu finns inslaget tillgängligt, klicka här för att lyssna

I morgon kl 06:20 medverkar jag i P1- morgon för att debattera med ärkebiskopen Anders Wejryd om hans resa till Syrien förra veckan. I en intervju till Kyrkans Tidning uttalade han sig positivt till landets president, envåldshärskare och diktator Bashar Al-Assad. På frågan om han tog upp mänskliga rättigheter, sa han följande:
- Ja, visst gjorde vi det. Och jag vill säga att Bashar Al-Assad, är en på många sätt imponerande person. Vi har alla våra brister, men han försöker åstadkomma glasnost i ett land som länge varit slutet. Det är en väldigt otacksam uppgift.
Läs mitt tidigare blogginlägg här. Jag länkar till P1 när inslaget finns tillgängligt på nätet.

Läs även andra
intressanta åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Medya Hajo sa...

Gulan
Bra att du debatterar med honom. Glöm inte att nämna för ärkebiskopen angående sammandrabbningarna den 12 mars 2004 samt Dekret 49. Läs min artikel där jag tydligt beskriver händelsen. http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=2-AV_ID=879870,00.html


Glöm heller inte att nämna att i år dog tre unga kurder för att ha firat Newroz. Flertalet skadades allvarligt. Det var en medveten planering av regimen att ingripa. medlemmar av Baath partiet stormade in bland newrozfirande kurder med den syriska flaggan och porträtter av presidenten för att skapa en konflikt och därav konsekvensen.

http://supportkurds.org/news/three-young-kurds-shot-dead-41-injured-at-a-newroz-event-in-syria/

Sedan 12 mars har situationen för kurderna i Syrien blivit så fruktansvärt svårt. Dagligen fängslas människor, kvinnor och män, torteras och dödas. Se min blogg http://medhajo.blogspot.com/

Där finns mer info. Du kan också besöka www.kurdwatch.com eller www.supportkurds.org

Ju mer du vet och ju mer du berättar, desto bättre argument kommer du att ha mot ärkebiskopen.

Framförallt...glöm inte att över 300 000 kurder är statslösa sedan 1960-talet eftersom de fråntogs sitt syriska medborgarskap. Bashar har lovat att ge tillbaka medborgarskapet till ca hälften av dessa statslösa. Men det har bara varit tomma löften.

Demokrati, mänskliga rättogheter och yttrandefrihet är lika med NOLL i Syrien.

Lycka till imorgon.

hälsningar/Medya Hajo

Unknown sa...

Värst vad du blev besviken när han ångrade sig och tog avstånd? Du hade väl väntat på att få köra hela ilsken hund-stuket som vanligt? Det märktes ju tydligt att han tog ner dig, även om du försökte elda igång det med ditt "jag tycket inte att det räcker".

Gulan Avci sa...

Johan, jag försökte inte elda i gång någon debatt, markerade bara tydligt ärkebiskopens dåliga omdöme. Allt gott Gulan