tisdag 3 mars 2009

Fredrik ut och Gulan in

Igår började jag mitt tillfälliga uppdrag som riksdagsledamot. Jag träder in för Fredrik under tiden han är pappaledig (2/9). Ganska komiskt eftersom att det är första gången ett gift par ersätter varandra. Det gick bra för oss båda i folkpartiets interna provval. Fredrik stod på plats fem och jag på plats sex på riksdagslistan.

Det är plenifri vecka vilket ger mig möjlighet att bli varm om kläderna. Jag har varit på introduktion i två dagar, och kommande dagarna ska jag ägna tid åt inläsning. Jag ska sitta i utbildningsutskottet som ersättare tillsammans med Christer Nylander som är ordinarie ledamot.

Förutom det interna arbetet ska jag försöka vara ute på fältet så mycket som möjligt. Närkontakt och levande dialog med medborgarna får man inte genom att sitta i denna gigantiska men så vackra byggnad hela dagarna.

Mitt fantastiska ledamotsstöd, Isak Bergdahl har redan hunnit boka in en del möten för mars. Och mer lär det bli. Jag vill besöka företag, föreningar, organisationer, skolor och andra verksamheter. Men det kommer även bli en och annan debatt, föredrag, panelsamtal och kanske medieframträdande.

Dessutom närmar sig valet till Europaparlamentet. Valrörelsen kommer att erbjuda högt tempo, heta debatter och stor konkurrens om de 18 mandat Sverige har. Valdeltagandet har aldrig överstigit 40 procent, förhoppningsvis ökar resultatet. Men i slutändan handlar det om hur väl partierna lyckas fånga väljarnas uppmärksamhet och vilken politik som erbjuds.

Folkpartiet är det mest EU-vänliga partiet. Tror man på Europatanken ska man rösta på folkpartiet. Läs vårt valmanifest, vi tror på Europa

2 kommentarer:

Anonym sa...

vad kul Gulan, lycka till med uppdraget.

Nalin

jansjunnessonrao sa...

detsamma ! Lycka till !
Janne Sjunnesson Rao