söndag 30 maj 2010

Bra att moderaterna backar om förskolan

Igår meddelade moderaternas gruppledare i utbildningsnämnden Cecilia Brinck att partiet vill avskaffa taket för barngruppernas storlek i förskolan. Läs mitt inlägg här. Skolborgarrådet Lotta Edholm gick ut och markerade tydligt att folkpartiet "inte" kommer gå med på det.

Nu säger moderaterna och finansborgarrådet Sten Nordin att de inte kommer driva frågan vidare. Det är bra, och ännu bättre att de inser att det var en dålig idé. Trots att vi är en allians är det viktigt att markera när en fråga riskerar landa fel. Bra att Lotta Edholm agerade så snabbt och så tydligt.

Läs även andra
intressanta åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gulan, Diskuterade du och Fredrik något med de Israeliska politikerna ni träffade när ni var på besök i Israel om hur de skulle gå tillväga på bästa sätt när det skulle avrätta Turkiska medborgare på Ship to Gaza?

Sancak Beyi Emre sa...

Synd att du inte nämner Israels massaker på humanitära båtar.... hade varit intressant att läsa din dyn på det.. du som besökte dem för en tid sedan..

Emre

Gulan Avci sa...

jag står bakom folkpartiets uttalanden. Det är en tragedi att nio människor mist livet- men samtidigt är jag mycket bekymrad över det hat som ännu en gång riktas mot judar runt om i världen, inte minst i Sverige. De kan inte stå till svars för vad den israeliska regeringen och militären gör.

Alla är förlorare, och det skadar fredsprocessen mellan Israel och palestinska myndigheten, Fatah för en tvåstatslösning.

Hälsningar
Gulan

Anonym sa...

Jag anser att alla som försvarar staten Israel och deras agerande är minst lika skyldiga. Det är ju efter allt just sådana människor som styr landet. Människor som försvarar agerandet och lika gärna skulle utfört det själva. Och Gulan om du är så bekymrad över det hat som riktas mot judar kanske du borde vara lika bekymrad mot det hat som riktas mot muslimer. Hatet är precis lika stort!

Du har rätt, Alla är förlorare men de som lider och gjort det under hela konflikten är Palestinierna.

Gulan Avci sa...

nu blev det en debatttråd i ett inlägg som handlar om förskolan i Stockholm, men låt gå.

Anonym, det spelar inte någon roll vem eller vilka hatet riktas mot, det ska bekämpas med kraft.

Händelsen nu är ju inget undantag för det judahat som finns mitt bland oss.

Jag anser att staten Israel har rätt att existera, jag förespråkar en tvåstatslösning, sida vid sida med varandra och inte på ruinerna av Israel. Hamas vill något annat.

Jag anser att israeliska staten har rätt att försvara sin befolkning mot Hamas raketbeskjutning. Som dessutom finansieras av iranska och syriska regimerna.

Jag stödjer kravet på en oberoende utredning så vi kan få klarhet i vad som hände. Då kanske vi kan vända båda sidorna av samma mynt, vilket inte varit gällande hittills.

Allt gott
Gulan