lördag 16 maj 2009

Svenska folkpartiets kongress och Eurovision ikväll

Jag befinner mig i skrivandes stund i Finland/Helsingfors. Svenska folkpartiet har sina partidagar och jag är här som representant för Folkpartiet liberalerna i Sverige.

Fokus för debatterna är utan tvekan, den globala finanskrisen, EU-valet, miljö- och klimatfrågor, mångfaldsfrågor som också är temat för kongressen. Men även det svenska språkets officiella status har nämnts av samtliga talare.

SFP är oroade över utvecklingen. Globaliseringens utmaningar, flyttrörelserna och kommersialiseringen förändrar samhället. Tvåspråkigheten, finska och svenska som värnats sedan separationen 1809 mellan Sverige och Finland är inte lika självklar längre. Finlandsvenskar utgör cirka 5 procent av befolkningen. Men det är en stark minoritetsgrupp vars intressen inte kan viftas bort lättvindigt av övriga samhället.

SFP:s partiordförande, tillika kultur- och idrottsminister Stefan Wallin, sa i sitt inledningstal att det är viktigt att vi även i fortsättningen slår vakt om finlandssvenskarnas rätt till sitt modersmål.

Även jag belyste denna aspekt i mitt hälsningstal. En människa kan endast rota sig och genomgå en lyckad integrationsprocess om han/hon känner sig trygg med sitt modersspråk, kulturarv och identitet

Just nu behandlas motioner och debatterna är stundtals livade, men det verkar ändå råda stor samstämmighet kring de viktiga frågorna så något kontroversiellt kommer nog inte från denna kongress.

SFP har ett mandat i EU-parlamentet, Henrik Lax som tidigare också var presidentkandidat avgår nu. Kampen om den lediga platsen är tuff. SFP har 20 kandidater och samtliga verkar riktigt kompetenta måste jag säga efter att ha lyssnat till dem på scen. Varken folkpartiet i Sverige eller här i Finland skickar några gnällspikar till Bryssel. Vi tror på Europatanken och vi vill göra EU till ännu en starkare aktör i världen.

Ikväll bjuds det på supé. Men det ska förhoppningsvis hinnas med lite Eurovision också. Både Sverige och Finland har gått till final. Jag håller självklart på Sverige och vår fantastiska operasångerska Malena. Men frågan är vem finlandssvenskarna håller på. Det ska bli intressant att se vilka band som är starkast;) Se bidragen här. Läs även DN.

Jag noterar även att folkpartiet hemma i Sverige ökar i senaste mätningen i Sifo. Se grafiken här. Vi är dock fortfarande en bit under förra valresultatet men det är 22 dagar kvar till den 7 juni och mycket kan hända under den tiden.

Läs även andra intressanta åsikter om , , , , , ,

0 kommentarer: