måndag 13 april 2009

Vems heder sitter mellan dina ben?

En ny undersökning visar att över 4000 ungdomar bara i Stockholm lever hedersrelaterade liv. 2000 niondeklassare från skolor i innerstan och förorten har besvarat en enkät på uppdrag av Stockholm stad. Resultaten visar att våld och förtryck hör till mångas vardag.

23 procent, av flickorna har uppget att de förväntas vara oskulder tills de gifter sig och att de inte får ha någon pojkvän.

16 procent av flickorna får inte ha killkompisar och får inte bestämma själva vem de ska gifta sig med.

7 procent av flickorna och 3 procent av pojkarna utsätts för den allvarligaste formen av förtryck, kränkningar, hot och våld.

Det är ju bra att politiker i Stockholm fått upp ögonen för en grupp som är så utsatta i samhället. Folkpartiet har i flera år tagit upp hedersproblematiken. När vi satt i opposition tog den socialdemokratiska regeringen inte frågorna på så stort allvar. Integrationsministrar avlöste varandra och de gjorde inte ens hälften av vad nuvarande integrationsministern gjort på bara två år vid posten.

Den här undersökningen är gjord på niondeklassare. Går man ner i åldrarna inser man genast att detta bara är toppen av ett isberg. Många ungdomar, tjejer och killar föds in i hederskulturen trots att de föds och växer upp i Sverige.

Ibland måste man som politiker våga ta beslut utan att analysera sönder ett problem. Att tillsätta en massa utredningar och lagra dom på varandra hjälper inte de som behöver samhällets hjälp.

Socialborgarrådet i Stockholm har iaf rätt när han säger att;

"Det är inte tillåtet i Sverige för vuxna människor, inte ens för föräldrar, att hindra barnen från att leva fullständiga liv, självständiga liv"

SvD, SVT

Läs även andra intressanta åsikter om , , , , , , , ,

8 kommentarer:

calle sa...

igår fick sd minst 100 nya väljare. Tack svenska dagbladet för uppmärksamheten. Calle

Anonym sa...

jag som muslim skämms att finns föräldrar förtrycker sin barn vi bor i sverige och alla måste respektera lagen. Jag har flytt från iran för att regimen förtryckte min familj isverige blir vi svartmålade för att andra vägrar integrera sig. SVENSKA POLITIKER måste bli tuffare och säga stopp för kulturinslag som krockar med lagen. Annars är vi alla förlorare

M

Anonym sa...

Man flyr till Sverige undan förtryck och våld. Men man förbehåller sig rätten att utöva samma förtryck på framförallt sina döttrar. Då anser man att det är legitimt. Dessa män är ofta inte karlar nog att bära sin heder själv. Nej inför nolltolerans när det gäller hedersvåldet. Om man inte accepterar våra lagar i detta avseende så är det bara att återvända till utgångspunkten.

Gulan Avci sa...

calle, låt avvakta och se tills väljarna sagt sitt i valet 2010.

vi glömmer alltför ofta att introduktionen är viktigare än integrationen. När människor kommer till Sverige är det viktigt att de redan dag ett får introduktionskurser. Det måste klart och tydligt framgå vilka lagar som gäller och vilka värdegrunder samhället vilar på och man förutsätts ställa sig bakom. Det är bara att kolla på USA som jag tycker är mycket pra exempel på lyckad integration (även om det inte är perfekt.

heve sa...

dra inte alla över en o samma kant, bara fördomar alla har om oss invandrare ! det finns vissa tjejer o även killar som är de värsta som finns o som ingen kan få stopp på o de har INVANDRAR bakgrund ! Blir så trött på att höra så mycke skit snakk om oss invandra tjejer ! Jag får jämt frågan på min blogg, på min facebook etc hur jag lever o hur jag lyckats få den friheten jag har idag! vill man ngt kan man göra det ! o tro mig alla föräldrr som är stränga vill bara sitt barns bästa, de är rädda för omgivningen som snakkar så himmla mycket skiit och smutskastar ens familj om man ger sitt barn frihet! Jag har inte den friheten mina föräldrar sjävla vill ge mig, VRF UNDRAR MÅNGA OCH ÄVEN JAG ? Jo folket från samma land som mig som bor i samma stad står i vägen! de hindrar oss från att få den friheten vi förtjänar ! O det värsta i en släkt är MÄNNEN/ KILLARNA! de har den frihet de vill ha men som de dock inte förtjänar och drf tänker de inte på sina fruar/systrar etc..

Gulan Avci sa...

Hej Heve,

tack för dina synpunkter men vad tycker du man ska göra då? Problemen försvinner ju inte av sig självt.

Det är långt ifrån alla föräldrar som förtrycker sina barn, men det är tillräckligt många som lever ett liv de inte valt själva. Gårdagens undersökning visade att bara i Stockholms stad finns 4000 niondeklassare som lever i förtryck.

Anonym sa...

Hej Gulcan du vet att Fadime Sahin
blev mördad hon var kurd som du.Du vet att hedersmord finns i kurdistan det är väldigt vanligt.Min fråga är, hur hadde du i din familj,fick du stryck för att du hadde Svensk kille? Våga skriv ärligt tack.

Anonym sa...

Ni sitter i Regeringen ni har makten varför vänta med problemet?Jag tror inte Svenska folket vill att ni sitter i makten igen.