söndag 19 april 2009

Besök även Diyarbakir och Midyat Reinfeldt!

På tisdag reser statsminister Fredrik Reinfeldt till Turkiet. Reinfeldt ska bland annat diskutera svenska EU-ordförandeskapet, Turkiets medlemskapsförhandlingar, finanskrisen och klimatfrågan med Turkiets premiärminister Erdogan. Läs hela programmet här.

Statsministern ska även hinna med en resa till staden Kulu/Konya. I Sverige bor 30 000 turkar och många kommer just från den staden. Det är bra initiativ av statministern.

Jag tycker att Reinfeldt även borde träffa kurder i Diyarbakir och assyrier och syrianer i Midyat. De har säkert en och annan synpunkt på Turkiets medlemskapsförhandlingar som kan vara värdefulla för EU och Sverige att ha med i bagaget när vi tar över ordförandeklubban 1 juli i år.

Socialdemokratiske riksdagsledamoten Yilmaz Kerimo har ställt en skriftlig fråga till statsministern med anledning av hans resa

Även journalisten Gurgin Bakircioglu skriver ett utmärkt inlägg på Newsmill
Kurder tar

Läs även andra intressanta åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

Sancak Beyi Emre sa...

Varför det? Har inte alla andra som besökt Turkiet redan gjort det? Jag tycker man ska ha en helhets bild och inte bara minoriteternas situation när man bildar en uppfattning. Måste säga att det är ytterst trist att läsa sånt här så fort Turkiet kommer på tal. Han ska till och med lägga ner en krans i Anitkabir !

Emre

Gulan Avci sa...

Emre,

ett stort problem med Turkiets demokatiarbetes går ut på att säkerställa minoriteters medborgerliga rättigheter. Både du och jag vet att det finns problem på den fronten och det vore utmärkt om vår statsminister också lyssnar till vad kurder och kristna har att säga om processen som pågår precis på samma sätt som han ska lyssna till människor i Kolo och Konya.

Anonym sa...

Gulan en fråga du snackar om besök i diyarbakir har du själv varit där eller i midyat ?

Gulan Avci sa...

Anonym jag har varit i Diyarbakir men inte Midyat. I planerna finns även besök i Midyat i en resa runt Kurdistan jag ska göra.

Ferhat Botan (agent for Brothehood for Faith Glenn) sa...

Gulan Avci:

Varför ska Sveriges statsminister åka till en stad där bomber briserar med jämna mellanrum?

Och vad brukar hända i den staden när premiärminister Erdogan åker dit?

Svar: PKK organiserar kravaller tillsammans med DTP. Bensinbomber och stenar flyger i luften och polisens batonger gör inte skillnad på barn, kvinnor eller män.

Den pro/nationalist kurdiska rörelsen i Turkiet är ta mig fan sanslös.

Lägg ner PKK och lägger allt snack om Apo "Nelson" Öcalan.

Kurderna har så mycket att tjäna på att lägga ner PKK så det inte går att beskriva.

Tom jag skulle bli en mini-Atakurd om marxistsekten i Kandil lades ner.

Just nu fortsätter status-quo läget att upprätthållas!

PKK är mumma för militären och den kemalistiska byåkratin och en pest för liberalerna/demokraterna i Turkiet.

Lägg ner PKK!

Så vi kan bitchslapa kemalistschimpanserna och ERGENEKON äcklen!

Varför skriver varken du eller Malm om Ergenekon?

Onkel Ferhat vet! För jag är vis som en Mini-Buddha!

Men undrar bara vad ditt svar kommer att bli!

Kved ni inte om den djupa staten under hela 90 och en bit in på 2000-talet?

Om hur kurdiska hezbollah slaktade kurdiska aktivister på löpande band.

Varför så tyst nu!

Anonym sa...

ja du Gulan,
jag vet inte vad jag ska säga längre.

många har anklagat Turkiet för att man nekar till folkmordet. Vad man inte pratar om är att även kurder var delaktiga i det. Jag undrar varför.

en undrande Syrian.