tisdag 3 augusti 2010

Tillbaks på jobbet, nu börjar valrörelsen

Jag har liksom många andra heltidspolitiker passat på att vara ledig i några veckor. Efter Almedalsveckan drog sig familjen tillbaks till skärgården. En ganska stillsam semester med andra ord.

Mer fart blev det däremot i Värmland förra veckan. Jag besökte min partivän , Nina Larsson, tillsammans med Sara Svanström. Det var en rolig upplevelse. Var bland annat i Sunne på Frykdalsdansen. Fick för första gången se Arvingarna live och dansa bugg.

Idag är min första riktiga arbetsdag. Känns skönt att vara tillbaka på kontoret. Nu stundar valrörelse, vilket jag ser fram emot. Jag har redan en hel del inbokningar. Ska delta i debatter i skolor, hos organisationer, göra tv-intervju med mera.

Är du intresserad att hjälpa mig i min personvalskampanj får du gärna skicka ett mejl till: gulan.avci@liberal.se eller kontakta min medarbetare Charlotte Tarschys på 0708-549055 eller charlotte.tarschys@riksdagen.se. Håll även utkik efter tidningen Femina runt 15e augusti. Är med i ett valreportage.

Igår meddelade Jan Björklund vid en pressträff att skolk ska föras in i terminsbetyget från årskurs sex. Förslaget har även skickats ut på remiss. Inte otippat, mottogs beskedet med blandade känslor från oppositionen. Ylva Johansson, socialdemokratisk talesperson i utbildningsfrågor är positiv. Det är välkommet. Men hon verkar var ensam om det. Läs Lotta Edholms bloggpost om före detta skolborgarrådet Roger Mogert(s) inställning. Mathias Sundin och Niklas Frykman skriver också i sina bloggar om sossarnas inställning till skolan i de kommuner de är verksamma.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet mötte förslaget med kalla handen direkt. Ändå var det inte länge sedan de rödgröna påstod sig vara överens om utbildningspolitikens innehåll. Tyvärr har det blivit mer av en trend hos oppositionen att säga en sak i sina gemensamma besked till väljarna och agera annorlunda i praktiken.

Jag tror att sprickorna inom oppositionen kommer uppenbara sig än mer ju närmre valdagen vi kommer. För folkpartiets och Alliansens del handlar det om att fortsätta tala om för väljarna vad vi vill göra under nästa mandatperiod. Sen är det upp till var och en som är röstberättigad att ta ställning till vilket block som ska få leda landet efter 19 september.

Läs även andra intressanta åsikter om , , , , , , ,

0 kommentarer: