torsdag 12 februari 2009

Ohederlig debatt kring kulturpolitiken

I måndags (9/2) skrev Stockholms stads Kultur- och Idrottsborgarråd, Madeleine Sjöstedt en artikel på DN-debatt om Operan och Dramaten. Borgarrådet föreslog att båda institutionernas administrationer borde slåss samman eftersom att de dras med sviktande ekonomier. De tilldelas skattemedel men har också varit tvungna att leva på egna sparkapital för att få verksamheterna att gå runt. För att effektivisera och dra in på onödiga kostnader föreslogs alltså sammanslagning av administrationerna.

Kulturborgarrådets intentioner var att få tillstånd en bred och seriös debatt kring kulturfrågorna. Och det ligger verkligen i tiden med tanke på att Kulturutredningen i dagarna presenterar sin rapport för en ny kulturpolitik för staten. Men reaktionerna har inte låtit vänta på sig. De senaste två dagarna har det pågått ett ohederligt drev mot Madeleine. Hon har blivit anklagad för det mesta, men tyvärr har inget med hennes profession eller artikeln att göra.

DN-debatt liksom andra redaktioner har all rätt att sätta egna rubriker. Men innehållet är patenterat skribenten. ”Nu måste vi slå ihop Dramaten och Operan”, missade ett väsentligt ord, ”administrationer” – och hade man läst artikeln, vilket uppenbarligen delar av kultureliten inte gjort, hade man inte kunnat missta sig. Men nu valde en del att läsa texten som fan läser bibeln.

Jag sitter i kommunfullmäktige med Madeleine. Hon är bland de mest seriösa, pålästa och kunniga politiker jag mött. Jag tror många är beredda att skriva under på detta. Därför blev jag förvånad när även partivännen Cecilia Wikström, medvetet eller omedvetet (jag låter det vara osagt) missförstått det hela.

Ärligt talat så tror jag det snarare handlar om en helig ko som blivit slaktad. Kulturpolitiken har alltför länge haft en särställning som ingen vågat ge sig på. Därför gjorde Madeleine helt rätt i att föra frågorna upp på dagordningen. Framtiden kommer ge Madeleine rätt, frågan är bara hur snart det sker.

Läs även andra intressanta åsikter om , , , ,

1 kommentarer:

Per sa...

Jag håller med dig. Det känns som att många inom kulturen är rädda för förändring och inte ens vågar analysera förslaget.

Frågan verkar också engagera många, även på min egen blogg har inlägget väckt en viss debatt. Kolla gärna in på http://perzec.wordpress.com/2009/02/10/operan-dramaten-mycket-mer-scenkonst/