fredag 24 september 2010

Tack alla ni som kryssade mig och ni som hjälpte mig under valrörelsen

Det har gått fem dagar sedan valet tog slut. Efterspelen har varit dramatiska och svängningarna häftiga. Men så kom det slutgiltiga valresultat igår. Det känns bra, för de senaste dagarna har många hållit för andan. Man har befunnit sig i ett vakuum. Osäkerheten har varit stor kring huruvida landet ska styras vidare i majoritet eller minoritetsregering.

Nu visade det sig tyvärr att alliansen bara hade behövt dryga 800 röster till för att regera landet vidare i majoritet. Men så blir det inte. Nu handlar det om att samla sig - för landet behöver styras.

Sverigedemokraterna fick 5,7 procent av väljarnas röster. Det innebär att 20 mandat numera kommer besättas av personer med främlingsfientlig politik. Men innebär det att partiet ska bannlysas från utskottsarbetet? Den som förespråkar detta gör partiet en björntjänst. Det skulle innebära att SD kan fortsätta hävda att de är offer och utfrysta. Partiet har kommit in på samma demokratiska villkor som andra partier. Nu är det dags att de får ta ansvar för sin politik. Nu måste debatten tas på riktigt mot SD. Nu måste de andra partierna visa att den väg SD vill föra Sverige in i är fel. Detta kan endast göras på ett sätt. Genom att ta debatten.

Socialdemokraterna gör sitt sämsta val någonsin. Min gissning är att Sahlin och ledningen under lång tid kommer vara upptagna med ”inre partiarbete”. Dessutom tror jag liksom många andra att den rödgröna alliansen inte överlever särskilt länge till.

Vänsterpartiet sänkte sossarna och Miljöpartiet gick inte så värst bra som mätningarna visade. Men en sak samtliga tre partier bör fundera över är huruvida det var särkilt smart att lyfta Sverigedemokraterna så mycket som de gjorde. Jag är nästan övertygad om att SD:s framgångar mycket berodde på S, V och MP:s ständiga tjat och attacker på Fredrik Reinfeldt.

Så några rader om mig. Jag gav allt under valrörelsen. Tyvärr räckte det inte hela vägen. Jag hamnade utanför och blir förste ersättare till riksdagen i Stockholms Stad. Men det är ett mindre bekymmer. Det viktiga är att det gick bra för Folkpartiet och att Alliansen fått förnyat förtroende att leda Sverige.

Tack alla ni som kryssade mig, alla ni som hjälpte mig på olika sätt under valrörelsen. Era insatser betyder väldigt mycket. Just nu pågår rösträkningen till kommunfullmäktige och om inget oförutsätt händer kommer mitt arbete fortsätta i Stadshuset under mandatperioden. Detta i kombination med att jag återgår till mitt civila yrke som banktjänsteman.

Bloggen kommer ha samma funktion som tidigare. Så den som vill fortsätta följa mitt politiska arbete gör det bäst via bloggen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Jag är nästan övertygad om att SD:s framgångar mycket berodde på S, V och MP:s ständiga tjat och attacker på Fredrik Reinfeldt."

Nej.
Det beror på att frågan om det multikulturella samhällets betydande avigsidor ej får debatteras och att många såg
SD som en garant för att det kan ske.

Du har själv en kurdisk bakgrund och vet att det inte fungerar ens nu mellan olika kurdiska grupper.
Varför skulle det fungera här?

Anonym sa...

"inte fungerar mellan olika kurdiska grupper" .. vad babblar du om? Detta måste vara ett av de, minst sagt, konstigtaste och mest naiva inlägg jag någonsin har läst. pinsamt.

Sandra S

Fp-are sa...

Du är, har varit och kommer att vara en utmärkt liberal och en lysande debattör. Lugn ,saklig, lyhörd. Önskar dig all lycka i världen!

Gulan Avci sa...

Tack för de vänliga orden FP-are!