söndag 29 mars 2009

Lokalvalen i Turkiet

Rapporteringarna från lokalvalen i Turkiet har inte varit trevlig läsning. Jag är dock inte förvånad. Skottlossning, bråk, flera dödade, fusk, vallokaler som inte öppnat i tid. Vallokaler som stängt före utsatt tid, tusentals poliser och militärer utstationerade i framförallt kurdiska områden så att folk inte ska rösta fel.

Socialdemokraterna och vänsterpartiet har valobservatörer på plats. Det är mycket bra. Personliga erfarenheter är bra eftersom att det ger perspektiv. Riksdagsledamoten Anne Ludvigsson (s) har fått nya perspektiv. Hon bevittnade med egna ögon när skottlossning utbröt i Germira. Nu kanske det blir enklare att tala om Turkiets kränkningar av mänskliga rättigheter när fler känner till det.

Läs; DN DN, SvD

Läs även andra intressanta åsikter om
, , , , , , , ,

8 kommentarer:

Barbarpappa sa...

Så om jag tolkade det rätt, blir det skottlossning utanför en vallokal så kränks dom mänskliga rättigheterna, vilken värld lever du i? shitt happens liksom, varför skriver du inte om när en DTP buss följde efter AKP:s kandidant för att sedan attackera honom och hans anhängare? är det demokratisk när dina vänner står för det?

Hoppas du får rese förbud till Turkiet!

DANIEL sa...

gulan

ska inte du skötta ditt jobb i sverige de enda du snackar om är turkiet eller kurdistan ja är trött på höra de här.

Gulan Avci sa...

Daniel,

det är precis det jag gör. Är du trött på mina Turkiet inlägg får du söka dig till andra forum helt enkelt.

allt gott
Gulan

Anonym sa...

Barbarpappa;

Frågan du bör ställa dig själv är snarare; Hur ser min människosyn ut?
Ja, då har du faktiskt förstått rätt. Om det blir skottlossning utanför en vallokal, så kränks de mänskliga rättigheterna.
Att sex människor fick sätta sitt liv till, kan aldrig vara "shitt happens liksom". Men jag antar att dina åsikter går igen genom ditt smeknamn BARBARpappa (det är stor skillnad mellan en pappa som är barbar och den franska barnboks-serien).

Daniel;

Vet inte riktigt hur du menar just nu.

Om du är trött på att höra om Turkiet och Kurdistan, så skippa att läsa Gulans blogg. Enkelt!

"Sköta ditt jobb i Sverige". Om du tar detta argument och drar det några steg, så kommer även du att förstå att det är precis det hon gör.
Turkiet vill, som du säkerligen känner till, komma in i EU. Om man tar ett icke demokratiskt land, som även inte följer de mänskliga rättigheterna (se tex ovanför) och låter de få vara med o bestämma inom EU. Tror du då att det kommer att vara Sverige opåverkat?
Så då gör Gulan sitt jobb (i/för Sverige) genom att upplysa oss medborgare och övriga partipolitiker om hur Turkiet beter sig.
Daniel, börjar du förstå nu hur hjulet snurrar?

Gulan;

Jag började läsa din blogg idag, efter att först på senare tid ha fått upp ögonen för vad som sker i/med Kurdistan.

// johan

daniel sa...

Om du ska hålla på med turkiet eller kurdistan frågan, då tycker jag att du ska åka ner till mellanöstern och jobba där.För dig är det lätt o snacka här sverige om mellanöstern.


när du inte kan svara på en fråga då behöver du inte säga att jag ska söka mig till nån annan forum.

Sancak Beyi Emre sa...

"Socialdemokraterna och vänsterpartiet har valobservatörer på plats. Det är mycket bra. Personliga erfarenheter är bra eftersom att det ger perspektiv. Riksdagsledamoten Anne Ludvigsson (s) har fått nya perspektiv. Hon bevittnade med egna ögon när skottlossning utbröt i Germira".

Det kan inte vara så att soldater och poliser skickades ut för att förhindra det som just hände? Sen tycker jag att man kunde skickat en observatör som observerade och inte sprang och gömde sig när krut antänds i gevär, det är ju då man ska observera!

Gulan baci, kan inte du få mig utskickad på sådana uppdrag? Kan garantera att jag inte gömmer mig när iaf.....

Emre

Gulan Avci sa...

Det är naivt att tro att det enbart handlar om valen. Förtrycket, inte bara mot kurder sträcker sig tillbaks till Turkiets bildande 1923.

Så länge som samhället är genomsyrat av kemalistiska indoktrinen är det svårt att demokratisera samhället.

En bra början vore att ändra i konstitutionen och erkänna andra folkgrupper än turkar, att upphäva förbudet mot kurdiska alfabetet och möjliggöra för människor att delta i det politiska livet fullt ut. Hur kommer det sig att det inte finns allternativa kurdiska partier som kan verka på samma vilkor som turkiska?

Resan är lång men jag hoppas innerligt att den dagen kommer då Turkiet kan gå med i EU. Det skulle gynna oss alla - men under rådande omständigheter är det tyvärr långt kvar

allt gott
Gulan

Anonym sa...

Till alla ni som klagar på Gulan: Hon gör sitt jobb med bravur; Sverige är som bekant medlem i EU sedan 1995 och Turkiet är påtänkt som framtida medlem. Vi lever inte i en liten ankdamm längre!

Att bagatellisera och försöka sopa Turkiets ständiga övertramp under mattan är inget annat är brott mot demokratins grundläggande värderingar.

Tack för ordet!

/Magnus