torsdag 8 maj 2008

Kort om stort och smått

Jag har fått mail senaste tiden med frågan om varför jag bloggar så sällan. För alla som undrar så beror det på att jag jobbar heltid på bank, har en hel del politiska åtaganden att hinna med, är höggravid och helt slut när jag kommer hem på kvällarna. Därför så få inlägg, men är det något jag verkligen vill dela med mig av så drar jag givetvis igång datorn.

Nu till det väsentliga.

Indien varnade militärledningen 36 timmar innan cyklonen drog in över Burma. Ingen vet hur många dödssiffror det handlar om men enligt spekulationer kommer det landa på över hundratusen döda. Hjälporganisationer har fastnat vid gränsen för att de inte kommer in i landet. Enligt Burmaexperter som träffades på utrikespolitiska institutet idag kan detta leda till att juntans makt försvagas. Låt oss hoppas på det. Ikväll sänder vi en tanke åt det burmesiska folket.

Morgan Johansson (s) försöker göra en Danielsson. Han är inte nöjd med Schenströms skriftliga svar till konstitutionsutskottet. Skillnaden mellan Schenström och Danielsson är att hon tog sitt ansvar och avgick. Man ska inte kasta sten i glashus Morgan.

De politiska partierna krymper enligt aktuellt. Sossarna och Centern tappar flest medlemmar. Hur kommer det sig? Det finns säkert en hel del förklaringar men jag tror att en orsak till detta beror på att det bildas fler icke parlamentariska organisationer som erbjuder alternativa forum för samhällsengagerade att få gehör för sina hjärtefrågor. I ett politiskt parti upplever många att de måste ställa sig bakom vartenda ord i partiprogrammet, i andra forum väljer man själv när och hur man ska engagera sig.

I dagens DN går det att läsa ett reportage om Tensta efter senaste tidens kravaller och attacker mot T-bana och buss. De boende har fått nog av allt bus och igår kom tydligen mycket folk till ett öppet möte som stadsdelsnämnden arrangerade. Det är bra att de boende reagerar, utan deras engagemang kommer ingenting att förändras.

Samtidigt tror jag inte som fritidsledaren Ismet Kilincale att mer pengar är lösningen. Först och främst handlar det om att föräldrar till 11-16 åringar som ränner runt i centrum halva nätterna tar sitt ansvar. Det behövs grannsamverkan och fler vuxna som syns utomhus. Sen kan och bör samhället bidra med nödvändiga verktyg för att vända utvecklingen.

Sist men inte minst

Grattis på 60 års dagen Israel, hipp hipp hurra, hurra, hurra.

0 kommentarer: