lördag 19 maj 2007

Sverigedemokraterna

Idag skriver jag på expressens debattsida om Sverigedemokraternas riksmöte som inleddes igår i Landskrona. Det har skrivits en hel del i medierna om partiets problem att hyra lokaler den senaste tiden. Lokaluthyrarna har gett dem nobben eftersom att hotbilden mot partiet är stort.

Det tycker jag är väldigt tragiskt, för oavsett vad vi tycker om partiets politik så har de, liksom alla andra partier sin fulla rätt att ha möten. De fick nästan tre procent av väljarnas stöd i riksdagsvalet, har totalt 144 mandat i olika kommunfullmäktigeförsamlingar i landet, har en relativt fungerande organisation och får statligt partistöd. Så varför kan inte de ha möten när vi andra har det?

Ska vi bara ignorera det faktum att stödet finns? Nej, givetvis inte, men det ska inte heller daltas med partiet vilket varit fallet under lång period. Politiken stinker, men den måste bemötas med debatter och argument.

Jag har respekt för de väljare som röstat på SD. Även om de röstat på ett parti som skyller alla Sveriges problem på invandrarna så har de gjort sin plikt, de har utnyttjat sin röst och därmed bidragit till att värna vår demokrati. Alla lata soffliggare som inte röstade i valet 2006 borde skämmas!

Det har blossat upp en häftig diskussion på debattsidan. Många är sura på mig för att de tror att jag är ännu en i mängden invandrare som försöker tysta det fria ordet genom att stämpla de som uttrycker sitt missnöje med svensk integrations och invandringspolitik som rasister. Till er vill jag bara säga; läs om och försök analysera texten.

Jag har tidigare själv skrivit kritiska artiklar om frågor som berör hederskultur, islam och den misslyckade integrationspolitiken i Sverige. Artiklarna går att finna på http://www.gulanavci.se/

Vad jag vill ha sagt med artikeln är att SD inte kan stå emotsagda med sin invandringsfientliga politik. Jag själv är bered att ta debatten med dem och jag hoppas att flera är det. De söker mandat för att komma in i riksdagen i valet 2010. Idag visar partiet klart och tydligt att de är ett enfrågeparti, men räcker det att driva endast en fråga? Hur står de i andra frågor? Vet vi vilken skolpolitik, jämställdhetspolitik, miljö och klimatpolitik eller Europapolitik de står för? Nej, jag tror inte att det är så många som gör det, därför menar jag att det är dags att också synliggöra dessa områden. För visst har svenska folket också rätt att få svar på dessa frågor. Helst i god tid före nästa val.


Ok, nu blev mitt första riktiga inlägg ganska långt, men jag får testa mig fram. Jag själv tycker det kan vara jobbigt med för långa texter ibland.

0 kommentarer: