måndag 4 oktober 2010

Sahlin(s) pinsamma spel!

Idag öppnar riksdagen och en ny mandatperiod inleds. Det kunde ha startat på ett bättre sätt men Socialdemokraterna har satt ribban för de kommande fyra åren. Minns ni vem som tjatade öronen av oss alla under valrörelsen med följande mening?

"Vi ger aldrig Sverigedemokraterna inflytande- aldrig någonsin, aldrig någonstans, aldrig någon gång!"

Denna mantra höll inte länge. Nu försöker Sahlin utmana regeringen i talmansfrågan. Givetvis hoppas hon att Kent Härstedt som är partiets kandidat inte blir vald. För det skulle ge sossarna möjlighet att smeta SD-kortet på regeringen. Jag tror knappast att socialdemokratiska gräsrötter känner sig muntrare av ledningens tillkortakommanden. De hade nog önskat att Sahlin ägnade tiden åt att analysera varför partiet gjort sitt sämsta val sedan första världskriget.

Det är så pinsamt och destruktivt. Denna kvinna kunde ha varit statsminister om olyckan varit framme och det blivit maktskifte. Nu blev det inte så, tack och lov. Ett bra tips till Sahlin är att kanske försöka ägna lite mer tid åt att fundera på varför så många socialdemokrater röstade på Sverigedemokraterna.

För det är uppenbart en oro som många människor känner och de litar inte på de etablerade partierna. Denna oro och frustration måste tas på allvar. Det gäller alla partier.

Så något kort om mediernas ibland pinsamma skildringar om tillståndet i svensk politik. Istället för att lyfta sakfrågor tycker exempelvis Aftonbladet det är viktigare att informera allmänheten om vilka ledamöter som ska sitta bredvid en SD:are. Skit samma vem man sitter bredvid vem. Det viktiga är ju att debatten förs.

Vill även uppmärksamma er läsare på att Folkpartiet idag utnämnt riksdagsledamoten Nina Larsson till ny partisekreterare. Det är ett utmärkt val. Nina är en mycket duktig politiker som har stor respekt bland folkpartilandet. Hon är helt enkelt rätt kvinna på rätt post!

DN, DN, DN, SVD, SVD, SVD, EXPRESSEN, EXPRESSEN, AFTONBLADET, AFTONBLADET
Läs även andra
intressanta åsikter om , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Dessutom behövde inte Alliansen SD:s röster. Hade SD röstat på de Rödgröna hade ju ändå resultatet blivit 174 för Alliansen och 173 för de rödgröna.

http://baccusblogg.wordpress.com/2010/10/02/mona-sahlin-vi-nominerar-den-baste-vi-har/

Anonym sa...

VARFÖR NÖJDE SIG INTE MONA SAHLIN MED ATT NOMINERA KENT HERSTEDT TILL FÖRSTE VICE TALMAN. DET FRAMGÅR GANSKA TYDLIGT ATT OPPOSITIONEN VILL HA SÅ MYCKET KAOS SOM MÖJLIGT. DET GYNNAR INGEN, FRAMFÖRALLT INTE DET DEMOKRATISKA ARBETET.

ARG MEDBORGARE

Gulan Avci sa...

Det var väldigt bra att Per Westerberg kunde väljas utan SD-rösterna. Uppenbarligen gillar inte alla rödgröna ledamöter Sahlins tillvägagångssätt. All heder åt den ledamot som röstade för Per.

Du får ställa frågan till Mona Sahlin. Om nu Kent varit så bra, kompetent och duglig som hon sa, (vilket jag inte tvivlar att han är) kunde han nominerats till förste vice.

Aryan sa...

Hej Gulan! Jag har hejat på dig sedan jag såg dig i en debatt på svt för ett par veckor sedan. Jag är själv liberal med utomeuropeiska rötter och brinner för sakfrågor som rör integration.

Min undran dessa dagar är dock hur moderaterna har kunnat acceptera en riksdagskandidat som har tydliga Islamistiska värderingar. Mitt hopp på alliansen är stort, men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till att denna person som jag varit skeptisk till redan tidigare nu är på samma sida som mig och företräder "mitt" block.

http://politisktinkorrekt.info/2010/07/09/moderaterna-forst-med-islamist-i-riksdagen/comment-page-9/

Lycka till med ditt fortsatta arbete i Stockholms stad!

Anonym sa...

Mona "Toblerone" Sahlin är en av våra allra mest korrupta politiker någonsin. Hon påstod redan när USA:s Afghanistanintervention inleddes, att kriget i Afghanistan var "ett krig för kvinnorna" trots att det drabbade alla människor i det landet lika. Nu SVIKER hon dessa Afghanska kvinnor, som hon nyligen talade sig varm för...

Se i övrigt min blogg. Jag har skrivit TVÅ inlägg angående vad du sagt i detta inslag.

Anonym sa...

Glömde blogginläggen från Tannhäuser

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.15537532